در آستانه شکل‌گیری دولت اسلامی، نهادینه‌سازی گفتمان حجاب و عفاف نیازمند توجهی ویژه است

asatid
در بیانیه نهضت استادی بسیج اصفهان به مناسبت هفته حجاب و عفاف؛

در آستانه شکل‌گیری دولت اسلامی، نهادینه‌سازی گفتمان حجاب و عفاف نیازمند توجهی ویژه است

نهضت استادی بسیج اصفهان با صدور بیانیه‌ای به مناسبت هفته "حجاب و عفاف"، اعلام کرد: اکنون در آستانه شکل‌گیری دولت اسلامی نهادینه سازی‌گفتمان حجاب و عفاف نیازمند توجهی ویژه است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، نهضت استادی بسیج اصفهان با صدور بیانیه‌ای به مناسبت هفته "حجاب و عفاف"، اعلام کرد: اکنون در آستانه شکل‌گیری دولت اسلامی نهادینه سازی‌گفتمان حجاب و عفاف نیازمند توجهی ویژه است.

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یصْنَعُونَ* وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا... وَتُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعًا أَیهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ.

«به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ زیرا خدا به آنچه می‌کنند، آگاه است و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زینت خود را مگر مقداری که [طبیعتاً] پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند ... و [شما] ای مؤمنان! همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید»(سوره نور، آیات ۳۰و ۳۱).

بیست و یکم تیرماه یادآور روزی است که در سال ۱۳۱۴ طاغوتیان و مستبدین به پشتوانه استکبار جهانی، علیه عفاف و حجاب زنان ایرانی مسلمان و علیه مرجعیت شیعه، هجوم بردند. روزی که به دستور رضاخان، دیکتاتور پلید و ظالم وقت، نیروهایش، با حمله به مسجد گوهرشاد، مردم مظلومی که تنها گناهشان، اعتراض به رواج بی‌دینی، بی‌حجابی و بی‌عفتی و در حمایت از مرجعیت بود را به خاک و خون کشیدند. این روز، یادآور حماسه‌ای دیگر از ایستادگی و مقاومت ملت ایران در مقابل توطئه‌ها و هجمه‌ها به فرهنگ اسلامی و باورهای مردم ایران و مقاومت در برابر ترویج بی‌بندوباری اخلاقی و اباحه‌گری است.

مسئله پوشش بدن برای مردان و حجاب کامل برای زنان، سابقه‌ی تاریخی به بلندای خلقت حضرت آدم و حوا علیهما السلام دارد؛ اما به‌رغم این جایگاه و اعتبار، حمله به حجاب و مقدسات دینی و فراهم نمودن زمینه‌های کشف حجاب در دوره رضاخانی و قیام مردم علیه آن را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران دانست. در این قیام مردان و زنان مسلمان با نقش‌آفرینی موثر خود، حرکتی را برای  دفاع از ارزش‌هایی که به آن باور داشتند، آغاز نمودند که سابقه آن را کمتر می‌توان پیش از آن در تاریخ ایران دید‌. آنها در برابر فرمان رضاخان ایستادند و در این مسیر از جانشان مایه گذاشتند، همین نقش آفرینی‌ها بود که بعدها و در جریان شکل‌گیری نهضت اسلامی ایران به رهبری امام خمینی"ره"  جدی‌تر و تأثیرگذارتر شد، خاصّه اینکه زنان ایران زمین، هر جا احساس نمودند به حضورشان نیاز است، نقش آفرینی‌های ارزشمند، زیبا و خداباورانه خود را به نمایش گذاردند. این زنان و بانوان که در مکتب انقلاب و در گفتمان ناب امام (ره)، به زن در تراز انقلاب اسلامی ارتقا یافته بودند، در دوران دفاع مقدس اوج جایگاه یک زن را در جامعه به نمایش گذاشتند. مادران و همسرانی که نه فقط مانع حضور عزیزانشان در جبهه‌های حق علیه باطل، نبودند بلکه خود مشوق آن‌ها نیز بودند و حتی بازگشت پیکر مطهر عزیزانشان، آن‌ها را در مسیری که با اطمینان طی می‌کردند، سرد نمی‌کرد و خم به ابرو نمی‌آوردند. این الگو، فقط در درون گفتمان خاص انقلاب اسلامی تبلور پیدا می‌کند.

اینک و در چهل و دومین سال انقلاب اسلامی، زنان جامعه ما به بلوغ فکری و فرهنگی و کمالاتی رسیده‌اند که در همه ابعاد و دستاورد‌ها و آینده درخشان انقلاب و فرصت‌های کشور که در سطر به سطر بیانیه گام دوم تنیده شده‌ است، نقش و جایگاه ثابت و مستحکمی داشته باشند. زنان ما در متن انقلاب و از نظر مقام معظم رهبری تک‌تک‌شان درگام دوم نقش‌آفرین هستند.

البته قابل انکار نیست مسیری که در گام اول و بعد از مرحله نخست انقلاب و دفاع مقدس طی نمودیم، در حوزه زنان در موضوع عفاف و حجاب آسیب‌هایی هم دیده‌ایم. اما در گام دوم که بنا داریم به مدد الهی، تناقضات و تعارضات را شکسته، و با انگیزه‌هایی قوی، زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی باشیم ضرورت توجه به عفاف و حجاب به عنوان اساس و مبنای حضور زن در جامعه را فرا روی خود خواهیم داشت. در این مسیر، مجموعه بسیج اساتید بر پایه تعالی استاد تراز انقلاب اسلامی به خوبی آگاه‌ست برای تحقق بیانیه گام دوم به منطور دستیابی به دولت اسلامی، جامعه اسلامی در حوزه زنان و در راس آن موضوع حجاب و عفاف کارهای برجای مانده زیادی پیش‌رو داریم اما روح بیانیه، تأکید می‌کند که این کار شدنی است. وجود زنانی در تراز انقلاب اسلامی بی‌شمارند، اگرچه مسیر مهمی را در معرفی الگوهای کاربردی برای زنان پیش‌رو داریم و این عرصه، جای کار دارد. در همین شرایط، به خوبی آگاهیم که موضوع حجاب و عفاف در فضای مجازی به حال خود رهاشده است و بطور واضح در مورد رسانه‌ها مشکلات وجود دارد و کماکان تصویری که رسانه‌ها از زن عرضه می‌نمایند با الگوی زن مورد نظر در گام دوم فاصله زیادی دارد، در دانشگاه، در ساختارهای آموزشی، نهادها و ادارت و در متن جامعه مسائل جدی و مهم و اساسی در موضوع زنان وجود دارد، که باید به آنها توجه جدی نمود.نهضت استادی بسیج اصفهان با اذعان به این که اکنون در آستانه شکل‌گیری دولت اسلامی، نهادینه‌سازی گفتمان حجاب و عفاف نیازمند توجهی ویژه است بر ورود جدی استادان دانشگاه با ارائه راهکارهای کاربردی و سریع در این راستا تاکید می‌نماید

انتهای پیام/

دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج اصفهان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.