ضرورت هم‌افزایی دانشگاهیان با دولت انقلابی برای رصد و حل مسایل و نیازهای جامعه

asatid
معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور تاکید کرد:

ضرورت هم‌افزایی دانشگاهیان با دولت انقلابی برای رصد و حل مسایل و نیازهای جامعه

استادان دانشگاه علاوه بر توانش علمی، می‌بایست توانش و مسوولیت اجتماعی داشته باشند یعنی دانشگاه باید انتظارات اجتماعی را پاسخ دهد چرا که جامعه از دانشگاه انتظار حل مسئله دارد و در نتیجه محور فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها باید مبتنی بر حل مسایل نظام اسلامی و جامعه باشد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، سازمان بسیج اساتید استان گلستان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول نشست مجازی با عنوان «هم افزایی جامعه دانشگاهی با دولت سیزدهم (دولت مردمی، ایران قوی)» با حضور استادان و نخبگان دانشگاهی آن استان برگزار کرد.

در این نشست، وحید آرایی معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور ضمن تسلیت ایام سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان و یاران با وفای آن حضرت، یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) را امر به معروف و نهی منکر دانست و گفت: نقش آفرینی نخبگان و دانشگاهیان برای رصد و پایش حکمرانی و سیاستگذاری در سطوح مختلف همان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر از نوع خاص و در امر حکومت داری است.

 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی هدف اصلی بیانیه گام دوم انقلاب را تحقق تمدن اسلامی و زمینه سازی ظهور دانست و گفت: یکی از اصلی‌ترین راهبردهای تحقق این هدف، علم و پژوهش با رویکرد جهادی هوشمندانه است چرا که دانش به عنوان ابزار عزت و قدرت، موجب توانایی و سربلندی کشور در عرصه های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی در نظام بین الملل می شود.        

آرایی بر ضرورت جهت‌گیری علم و پژوهش به عنوان پیشران اصلی پیشرفت کشور به سمت تولید قدرت و رفع مسایل و نیازهای جامعه، حفظ شتاب علمی کشور و عبور از مرزهای کنونی و فتح قله‌های دانش تأکید کرد و گفت: استادان دانشگاه علاوه بر توانش علمی، می‌بایست توانش و مسوولیت اجتماعی داشته باشند یعنی دانشگاه باید انتظارات اجتماعی را پاسخ دهد چرا که جامعه از دانشگاه انتظار حل مسئله دارد و در نتیجه محور فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها باید مبتنی بر حل مسایل نظام اسلامی و جامعه باشد.

 مسوول اندیشگاه سیاست‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه، با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها به عنوان کنشگر فعال باید عقل متصل (نه منفصل) جامعه باشند، گفت: استادان دانشگاهی با توجه به داشتن اشراف و آگاهی نسبت مسایل اساسی جامعه باید به عنوان بازوی مشورتی و تصمیم سازی دستگاه‌های اجرایی و اداری حرکت کنند و با رویکردی آینده نگرانه به حکمرانان و سیاستگذاران دولت انقلابی و مردمی کمک نمایند.   

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور در پایان به ضعف سیاست پژوهی و عقلانیت اجتماعی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: پژوهش انتزاعی را باید کنار بگذاریم و به سمت پژوهش کاربردی برویم که نتیجه آن پاسخگویی به جامعه باشد و در این زمینه لازم است گستره ارتباط بین نهادهای دانشی و پژوهشی با نهادهای سیاستگذار و اجرایی را تقویت کنیم.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.